The Moving Image, The Journal of the Association of Moving Image Archivists (AMIA),
`Een misdaadroman en thriller`, daar lijken de stukken in de collectie van Marion Michelle, bewaard in de archieven van de Europese Stichting Joris Ivens, nog het meest op. Sabine Lenk, die deze teksten heeft onderzocht: ‘Haar papieren documenteren belangrijke momenten van een essentieel conflict in de FIAF, de Internationale Federatie van Filmarchieven. Enkele van de beroemdste filmarchivisten, zoals Henri Langlois, Ernest Lindgren en Jacques Ledoux, speelden een belangrijke rol, evenals FIAF-voorzitter Jerzy Toeplitz. Het recente nummer van het wetenschappelijk tijdschrijft ‘The Moving Image’ [ISSN 1532-3978] publiceerde haar artikel ’Then began the battle royal”, geschreven met medewerking van André Stufkens.
In dit artikel wordt het conflict gereconstrueerd vanuit het standpunt van Marion Michelle. Als secretaris van de FIAF fungeerde ze als katalysator van dit conflict, waarmee een ontwikkeling in gang werd gezet, waardoor de oude vriendenclub van filmarchiefpioniers gedwongen werd om de FIAF te hervormen en professionaliseren om een verdere groei van de beweging van filmarchieven mogelijk te maken.
Sinds 2002 is de ESJI geassocieerd lid van de FIAF en heeft de collectie in beheer gekregen van Marion Michelle. Zij was Amerikaans fotografe, werd op slag verliefd op Joris Ivens in januari 1944 en volgde hem naar Australië om mee te werken aan de filmopnames van Indonesia Calling! in de haven van Sydney.
Het verhaal van de ‘Battle Royal’ is vol met wantrouwen, teleurstelling, verraad en vervalsingen; maar het onthult tegelijkertijd een groeiende vriendschap tussen mensen die een extreem gecompliceerde situatie probeerden op te lossen. Als trouwe dienaren van hun zaak waren ze wel gedwongen hun FIAF-vader –Henri Langlois- te vermoorden, zodat de internationale filmarchiefbeweging onafhankelijk kon worden.http://www.amianet.org/resources-and-publications/publications/journal
Sabine Lenk (1959) is film archivist, en Affiliated Researcher aan de Universiteit van Utrecht. Zij werkte voor en in filmarchieven in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. Van 1999-2007 was zij directeur van het Filmmuseum Düsseldorf (Duitsland). Zij is medeoprichter van KINtop, Jahrbuch zur Erforschung des frühen Film. Zij heeft veel gepubliceerd over filmarchivering, museologie van filmmusea en de vroege film in tijdschriften als Film History, Montage/AV, 1895, Journal of Film Preservation and Archives. Haar meest recente boek is Vom Tanzsaal zum Filmtheater. Eine Kinogeschichte Düsseldorfs(2009).
Einar Lauritzen, Marion Michelle and Jan de Vaal, FIAF Congress, Antibes, 1959. Coll De Vaal, ESJI.