Op 1 november 2014 opent de nieuwe Philipsvleugel van het Rijksmuseum met de overzichtstentoonstelling ‘Modern Times. Fotografie in de 20e eeuw’. Tot de wereldberoemde fotografen behoort Germaine Krull, Joris Ivens’ eerste vrouw, waarvan een complete wand is ingericht met de 48 fotobladen uit Métal (1928). In dit baanbrekende fotoboek staan veel foto’s van de hefbrug in Rotterdam, gemaakt tijdens de filmopnamen van Ivens De brug.

Het is met 400 foto’s de eerste grote overzichtstentoonstelling 20ste-eeuwse fotografie uit eigen collectie die het Rijksmuseum presenteert. Zeldzame foto’s van Jacques-Henri Lartigue, Lewis Hine, László Moholy-Nagy, Man Ray, Brassaï, W. Eugene Smith, Ed van der Elsken en William Klein zijn van 1 november 2014 t/m 11 januari 2015 te zien. ‘Modern Times’ toont een breed overzicht: van zuiver documentair tot autonoom kunstzinnig, van Eadweard Muybridge tot Viviane Sassen. De vroegste foto’s zijn de bewegingsstudies van Eadweard Muybridge met o.a. een galopperend paard uit 1887, gevolgd door vroege foto’s van George Hendrik Breitner. Tot de zeldzame topstukken behoren foto’s van John Gutmann (Olympische duikster), László Moholy-Nagy (Pont Transbordeur), Man Ray’s Peggy Guggenheim, Lartigue’s vroege zelfbouw-vliegtuigjes en Joel Meyerowitz’ Moon Launch. 

Avant-garde
 
De serie foto’s van Germaine Krull zijn uit het avant-gardistische fotoalbum Métal (1928), dat na de première van De brug op 5 mei ergens in 1928 verscheen. Ivens’ film en Krull’s foto’s vertonen sterke overeenkomsten vanwege de opvallende standpunten, diagonaal, in vogelvlucht- of kikvorsperspectief, zonder tussenkomst van menselijk drama of een verhalend element, met uitsluitend de focus op het harde metaal. Het zijn daarom beide iconen van het modernisme. Ivens had Krull in 1922 tijdens zijn studie in Berlijn leren kennen in de kring van zijn vriend Arthur Lehning. Al in haar Berlijnse periode liet Krull zien niet wars te zijn van roldoorbrekende fotografie, met onderwerpen die men destijds niet vond passen voor vrouwelijke fotografen. Ze waren smoorverliefd en in 1925 trok Krull mee naar Nederland, naar Nijmegen en Amsterdam. In de Amsterdamse haven begon ze met het fotograferen van havenkranen, een onderwerp dat haar sterk trok en door haar ook in de havens van Rotterdam, Antwerpen en Marseille werd vastgelegd. Het werk van de Hongaarse fotograaf Laszlo Moholy-Nagy vormde daarbij een inspiratiebron. Toen Ivens in januari 1928 de opnames startte van de hefbrug in Rotterdam trok Krull een paar maal mee en fotografeerde Ivens tijdens zijn halsbrekende toeren. Hoewel zij in maart-april in Parijs en Amsterdam met elkaar trouwden, was hun liefdesrelatie al afgelopen. Het belette hen niet om artistiek verder te gaan.
 
In het Ivens Archief is een serie vintage foto’s van Krull aanwezig, met name uit die jaren. Volgend jaar is een overzichtsexpositie van haar werk in museum Jeu de Paume in Parijs te zien.
 

<<

Adresgegevens

 

  • Bezoekadres:
    Tweede Walstraat 19,  Nijmegen


 


  • Postadres:
    Tweede Walstraat 19
    6511 LN Nijmegen

Contact

 

  • 06 539 60 552
     


 

Social Media

Ivens.nl Archief

Films:

83 Items

Fotos:

5695 Items

Documenten:

29572 Items

Bibliografieën:

678 Items

Affiches:

212 Items