Rithy Panh op het IDFA. Foto: IDFA

Op verzoek van het 26e IDFA heeft de Cambodjaanse regisseur Rithy Panh (1964, Phnom Penh) zijn persoonlijke Top 10 van documentaire films samengesteld. De films van deze Top 10 worden tijdens het festival vertoond, naast een retrospectief van zijn eigen films. In zijn Top 10 koos Rithy Panh twee films van Joris Ivens/ Marceline Loridan-Ivens. Deze worden op zondag 24 en maandag 25 november vertoond in EYE en Tuschinski.

 

Rithy Panh is bekend geworden met zijn films over de Killing Fields in Cambodja. Hij heeft deze in zijn jeugd zelf ervaren. Zijn familie werd in 1975 door het Rode Khmer regime verbannen uit de hoofdstad Phnom Penh. De een na de ander, zijn vader, moeder, zusters en neven kwamen allemaal om door de hongersdood of uitputting toen zij vast zaten in een afgelegen werkkamp. Zijn film uit 2000 The Land of the Wandering Souls (La terre des âmes errantes,2000) is een soort road movie langs het traject waar Alcatel de eerste glasvezelkabel  dwars door Cambodja liet aanleggen. Panh volgt met zijn camera Cambodjaanse arbeiders  die de gleuven graven om deze kabel in te leggen, en legt hun armoede en slechte arbeidsomstandigheden vast. Op een zeker moment stuiten de arbeiders tijdens hun graafwerkzaamheden een van de ‘killing fields’, als overblijfsel van de genocide door de Rode Khmer.

Rithy Panh’d doorbraak kwam in 2003 met S21, The Khmer Rouge Killing Machine. Zijn laatste film, The Missing Picture, won dit jaar de hoofdprijs op het ‘Un Certain Regard’ van het Cannes Filmfestival. Panh's laat daarin de nachtmerrie van zijn familie gedurende het regime van Pol Pot zien, waarbij het verhaal verteld wordt vanuit de ik-persoon en de beelden door animatie met kleipoppetjes.

Rithy Panh selecteerde twee films van Ivens/Loridan-Ivens: Het verhaal van de bal (l’Histoire d’un ballon, 1976) uit Hoe Yukong de bergen verzette en Het verhaal van de wind (Une histoire de vent, 1988). Hij is een voorstander en liefhebber van geëngageerde films, waarin de filmmaker laat zien dat hij diep betrokken is met zijn onderwerp en dat op een zeer menselijke basis. En aan de andere kant vindt hij het belangrijk dat een regisseur duidelijk maakt dat hij geen objectieve waarheid presenteert. Integendeel: fictie en realiteit schuren langs elkaar in een voortdurend spel. Hij zelf zegt over zijn films dat ze een vals speigel voorhouden. 
Het doet denken aan de bekende uitspraak van Picasso in 1932, dat een kunstenaar de waarheid liegt: ‘We all know that Art is not truth. Art is a lie that makes us realize truth, at least the truth that is given us to understand. The artist must know the manner whereby to convince others of the truthfulness of his lies.’


The Missing Picture, Rithy Panh 2013

<<

Adresgegevens

 

  • Bezoekadres:
    Wezenlaan 71 te Nijmegen


 


  • Postadres:
    Postbus 606
    NL-6500 AP Nijmegen

Contact

 

  • 06 539 60 552
    024 3 888 774


 

Social Media

Ivens.nl Archief

Films:

83 Items

Fotos:

5695 Items

Documenten:

29572 Items

Bibliografieën:

678 Items

Affiches:

212 Items